Δρ. Αθηνά Βορρίση        

Leonardo-990x257

Πρόσφυγες Ανοίγοντας δρόμους για την ένταξη των προσφύγων στην εκπαίδευση 3

Όλες οι δραστηριότητες του πολιτιστικού μας προγράμματος, και φέτος (2018-19), στόχευσαν στην κατάλληλη προετοιμασία των μαθητών μας, για την πραγματοποίηση πειραματικής διδασκαλίας από τους ίδιους.  Το πολιτιστικό πρόγραμμα με τίτλο: «Πρόσφυγες: Ανοίγοντας δρόμους για την ένταξη των προσφύγων στην εκπαίδευση3» πραγματοποιήθηκε για τρίτη συνεχή χρονιά φέτος. Επιμέρους στόχοι οι οποίοι τέθηκαν (βλ. αναλυτική περιγραφή στο σχέδιο του προγράμματος) αναφέρονται στο σχέδιο, που κατατέθηκε στη Διεύθυνση Δ.Ε. Β΄ Αθήνας, με βάση τη σχετική εγκύκλιο. 
Στο φωτογραφικό υλικό, φαίνεται η κεντρική δράση του προγράμματος. Παρακολουθώντας τις αντιδράσεις μικρών και μεγάλων παιδιών, βλέπουμε τα συναισθήματα, τα οποία αναπτύσσονται μεταξύ των παιδιών και εύκολα κατανοούμε, γιατί οι μαθητές μας ζητούν κάθε χρόνο τη συνέχιση του προγράμματος αυτού.
 
 
 

sigjrr

 
 

Πρόσφυγες: Ανοίγοντας δρόμους για την ένταξη των προσφύγων στην εκπαίδευση 2

 
Καινοτόμα δράση στο πλαίσιο πολιτιστικού προγράμματος
Η κενρική δράση του Προγράμματός μας φέτος ήταν η εξής: 
Στις 16 Μαρτίου 2018, οι μαθητές του Πολιτιστικού Προγράμματος: «Πρόσφυγες: Ανοίγοντας δρόμους για την εκπαίδευση των προσφύγων2» δίδαξαν Ελληνική Γλώσσα σε τάξη ΔΥΕΠ στο 14ο Δημοτικό Σχολείο Αιγάλεω. 
Στηριζόμενη στα κείμενα που χρησιμοποιήθηκαν και πέρυσι για τη διδασκαλία σε  ΔΥΕΠ στο Θησείο, επέλεξα να διδάξουν οι μαθητές μου ένα μάθημα Νεοελληνικής Γλώσσας με τη βοήθεια της αλληλοδιδακτικής και ομαδοσυνεργατικής μεθόδου (βλ. σχετική ανάρτηση στην παρούσα ιστοσελίδα). Προετοίμασα το πλάνο διδασκαλίας με βάση τις παραπάνω αρχές της παιδαγωγικής και δίδαξα τους μαθητές μου, πώς θα διδάξουν στα μικρότερα παιδιά.
Οι μικροί μαθητές (πρόσφυγες) ενθουσιάστηκαν με τον τρόπο προσέγγισής τους σε μαθησιακό επίπεδο από τα μεγαλύτερα παιδιά. Όσοι από τους μαθητές μας, συμμετείχαν για δεύτερη φορά, ομολόγησαν ότι φέτος ήταν πιο «άνετοι» λόγω της περυσινής εμπειρίας. Όταν ολοκληρώθηκε το μάθημα, μικροί και μεγάλοι μαθητές συμφώνησαν, να συνεχίσουν  παίζοντας μαζί  ποδόσφαιρο στο προαύλιο κατά τη διάρκεια του διαλείμματος (βλ. σχετικές φωτογραφίες).
Οι μαθητές μας, εξέφρασαν συγκίνηση, ικανοποίηση και την επιθυμία να επαναλάβουμε την καινοτόμα αυτή δράση.
Στην προετοιμασία των μαθητών μας για να διδάξουν, με βάση το πλάνο διδασκαλίας  το οποίο είχα προετοιμάσει και στη συλλογή εποπτικού υλικού, βοήθησαν οι εκπαιδευτικοί  Αγλαΐα Γιαννίτσαρη και Νεκταρία Σκουτέλη.
 
 

sigjrr

 
 

Παρουσίαση διδασκαλίας για τους πρόσφυγες (έτους 2016-17)

Ανοίγοντας δρόμους για την ένταξη των προσφύγων στην Εκπαίδευση
Για δεύτερη συνεχή χρονιά (2016-2017) επιλέγουμε να ασχοληθούμε με το θέμα των προσφύγων που εξακολουθεί να είναι στην επικαιρότητα για τη χώρα μας. Η επιθυμία δεν ήταν μόνο δική μου .
«Κυρία να κάνουμε κάτι για τους πρόσφυγες και φέτος;» Ρωτούσαν μαθητές που είχαν πάρει μέρος στο περυσινό πολιτιστικό πρόγραμμα.
Προσωπικά, συμφώνησα με τους μαθητές μου οι οποίοι το επέλεξαν και μου το πρότειναν, αλλά, για να πω την αλήθεια, τριγύριζε στη σκέψη μου… 
Τελικά, αποφασίζουμε ότι το φετινό θέμα μας θα είναι εμπνευσμένο από την κρίση του προσφυγικού ζητήματος στη χώρα μας,  από τις αλλεπάλληλες αποστολές διάσωσης προσφύγων στο Αιγαίο και, δυστυχώς, από τον πνιγμό πολλών προσφύγων, κυρίως μικρών παιδιών, σ’ αυτή τη θάλασσα. Οι εικόνες που έφταναν στα ΜΜΕ ήταν η μία πιο σκληρή από την άλλη (1).
Επιπλέον, το φετινό πρόγραμμα είναι εμπνευσμένο από την προσπάθεια που έκαναν (κατά τη διάρκεια του προηγούμενου σχολικού έτους  στο αντίστοιχο πολιτιστικό πρόγραμμα) οι μαθητές μου. Δημιούργησαν, με πενιχρά μέσα, ταινία μικρού μήκους βάζοντας στη θέση των προσφύγων, Έλληνες πρόσφυγες και προσπαθώντας να αποδείξουν μέσα από την ταινίας τους, ότι δεν υπάρχουν «ξένοι» πρόσφυγες, αλλά πως όλοι είμαστε «δυνάμει» πρόσφυγες.  
Ο Τύπος και τα ΜΜΕ, την ίδια χρονική περίοδο  προβάλλουν τις διαμαρτυρίες  κατοίκων κάποιων  περιοχών της Ελλάδας.  Κάποιοι γονείς αντιδρούν  για στην επιχειρούμενη, από το Υπουργείο Παιδείας ένταξη των προσφύγων στην εκπαίδευση. Η αφορμή έχει ήδη δοθεί. Θα διδάξουμε σε τάξεις προσφύγων, θα δημιουργήσω σχέδιο μαθήματος για  διδασκαλία ενταγμένη στις ανάγκες εκπαίδευσης μιας τάξης μικρών προσφυγόπουλων και θα την εντάξω στο φετινό πολιτιστικό πρόγραμμα. 
- Γιατί όχι; Οι μαθητές μου θα είναι από τους πρώτους που θα έρθουν σε επαφή με αυτά τα παιδιά, θα έχουμε μια μοναδική ευκαιρία, να τους διδάξουμε μερικές λέξεις στα ελληνικά, θα μπορέσουμε να έρθουμε σε επαφή με το δικό τους κόσμο, θα αφουγκραστούμε τα συναισθήματά τους και θα μας γεννηθούν νέα. 
Η προσπάθεια ολοκληρώθηκε με τη συμμετοχή μαθητών από το Λύκειο και συναδέλφων - εκπαιδευτικών του σχολείου μας. Οι συμμετέχοντες-μαθητές στο πολιτιστικό αυτό πρόγραμμα, μετά από σχετική εκπαίδευση και καθοδήγηση με βάση συγκεκριμένες παιδαγωγικές μεθόδους (2), ήταν έτοιμοι και εφοδιασμένοι με το σχετικό υλικό (3) για να διδάξουν σε μια τάξη μικρών προσφύγων στην Αθήνα. 
 Παρόντες στην πραγματοποίηση αυτής της διδασκαλίας, ήταν ο Σχολικός Σύμβουλος του προγράμματος ΔΥΕΠ της περιοχής, Χάρης Παπαδόπουλος, ο Διευθυντής του σχολείου μας, Κωνσταντίνος Κολλιάρος, η Υπεύθυνη Πολιτιστικών Θεμάτων της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Β΄ Αθήνας, Ειρήνη Κουρή,  η δασκάλα του προγράμματος ΔΥΕΠ, Μαρένια Καραγιάννη και η μία από τις δύο συμμετέχουσες στο πρόγραμμα, Νεκταρία Σκουτέλη.
Για το αν πέτυχε τους στόχους του, το πρόγραμμα αυτό, για το  πώς αισθάνθηκαν τα παιδιά διδάσκοντας τους μικρούς μαθητές-πρόσφυγες, θα ήταν προτιμότερο να δει κανείς τις φωτογραφίες και διαβάσει αυτά που είπαν τα ίδια τα παιδιά, στην παρουσίαση του προγράμματός μας, στο Κολλέγιο Αθηνών.
(1)
(2)
Ομαδοσυνεργατική και αλληλοδιδακτική.
(3)
Δημιουργήσαμε εικόνες από λέξεις-κλειδιά οι οποίες αναφέρονταν σε διήγημα που συνέγραψα στα ελληνικά και μετέφρασα στα αγγλικά. Ο διευθυντής μας, αγόρασε καραμέλες για τους φίλους μας και διάφορα χρώματα για να ζωγραφίσουμε.

Η παρουσίαση της διδασκαλίας σε  -->   --> Powerpoint.
 
 
 
 

sigjrr

 
 

Στο 7ο Μαθητικό Φεστιβάλ Χαλανδρίου. 11-6-2016

 2016 06 11 mathitiko festival
To 7ο Μαθητικό Φεστιβάλ Χαλανδρίου, μάς τίμησε με την προβολή της ταινίας μας,  με τίτλο «Δίχως Πατρίδα» η οποία προέκυψε μέσα από τις δράσεις του πολιτιστικού μας προγράμματος «Πρόσφυγες: Η Ιστορία επαναλαμβάνεται» (υπεύθυνη για το σχεδιασμό και την υλοποίηση του προγράμματος: Αθηνά Βορρίση). Η ταινία προβλήθηκε στην κεντρική πλατεία του Χαλανδρίου (βλ.φωτογραφία προγράμματος ).
 
 

sigjrr

 
 

Διάκριση σε ειδική τελετή του Υπουργείου Παιδείας.

Κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους 2015-2016  με αφορμή το πολιτιστικό πρόγραμμα που υλοποιήσαμε στο σχολείο μας,  με τίτλο: «Πρόσφυγες: Η Ιστορία επαναλαμβάνεται», οι μαθητές μας δημιούργησαν ταινία μικρού μήκους,  βασισμένη σε σενάριο το οποίο  έγραψε ο μαθητής  της Β΄ Λυκείου Άγγελος Δρακόπουλος
Για τη συγκεκριμένη ταινία, το σχολείο μας καθώς και άλλα σχολεία με επιλεγμένες εργασίες από όλη την Ελλάδα, παρευρεθήκαμε σε ειδική τελετή του Υπουργείου Παιδείας στην αίθουσα Jacqueline de Romilly, όπου  μας τίμησαν με ειδική διάκριση μετά την προβολή της ταινίας μας, με τίτλο «Δίχως Πατρίδα».
 
 
 

sigjrr