Δρ. Αθηνά Βορρίση        

Leonardo-990x257

Καινοτόμα Δράση στα Αρχαία Ελληνικά (κότταβος) Ιαν.-Φεβ.2019

 
Στις 28 Ιανουαρίου 2019, με το τμήμα Α1 Λυκείου του σχολείου μας, παίξαμε το αρχαιοελληνικό παιχνίδι «κότταβος» (βλ. σχετικό φωτογραφικό υλικό). Πρόκειται για μια καινοτόμο δράση, όπου η φιλόλογος Αθηνά  Βορρίση  επαναλαμβάνει για την Α΄ Λυκείου, ως εξής :
 Διδάσκουμε, με βάση τις οδηγίες του Υπουργείου Παιδείας, τις καθορισμένες ενότητες από τα Ελληνικά του Ξενοφώντος, στο πλαίσιο του μαθήματος της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας και συγκεκριμένα την ενότητα που αναφέρεται στο θάνατο του Θηραμένη. Πρόκειται για μια ενότητα η οποία προσελκύει το ενδιαφέρον των μαθητών, τόσο για το νοηματικό της περιεχόμενο, όσο και για τις αφηγηματικές τεχνικές του Ξενοφώντα. Η αναφορά του συγγραφέα στον κότταβο είναι μια αφορμή να μιλήσουμε για το παιχνίδι και να παίξουμε μαζί με τους μαθητές μας στην τάξη.   
 Οι μαθητές μας, όπως κάθε φορά, ενθουσιάστηκαν και διασκέδασαν παίζοντας. Παράλληλα, ευαισθητοποιήθηκαν στα θέματα της αρχαίας ελληνικής γλώσσας, ιστορίας και πολιτισμού γενικότερα. 
 
 
 

sigjrr

 
 

Ο Ομ. Καθηγητής Θεοδόσης Τάσιος στο σχολείο μας - Δίολκος

 2018 05 15 tasios
 
Διαθεματικό/διεπιστημονικό μάθημα
Στο σχολείο μας, για πέμπτη(5η) συνεχή χρονιά,  υλοποιείται διαθεματική/διεπιστημονική διδασκαλία η οποία αφορά στο συνδυασμό δύο διαφορετικών επιστημονικών πεδίων (από τις θεωρητικές  και τις θετικές επιστήμες, βλ. σχετικά στις αναφορές προηγουμένων ετών στην ιστοσελίδα του σχολείου μας https://8gym-lt-chalandr.gr και στην παρούσα ιστοσελίδα της υπεύθυνης εκπαιδευτικού ). 
Στο πλαίσιο της διδασκαλίας αυτής, σήμερα Τρίτη, 15 Μαΐου 2018,  κατά τη διάρκεια δύο διδακτικών ωρών, με τη συμμετοχή των τμημάτων Α1 και Α2 του Λυκείου μας, την παρουσία συναδέλφων εκπαιδευτικών και τη συνεργασία του  Ομότιμου Καθηγητή του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, Θεοδόση Τάσιου,  πραγματοποιήθηκε καινοτόμα δράση.  Σε αυτήν προβλήθηκε πρωτογενές υλικό: ταινία animation, η οποία αποτελεί μέρος ερευνητικής εργασίας του παραπάνω Καθηγητή και έχει τίτλο «Δίολκος για 1500 χρόνια». 
Η συγκεκριμένη ταινία,  προξένησε το ενδιαφέρον και δημιούργησε  την επιθυμία στην φιλόλογο Αθηνά Βορρίση (PhD),  για  έρευνα στον τομέα της διδασκαλίας, μέσα από τη διαθεματικότητα (όπως έχει ήδη αναφερθεί  και στις  σχετικές αναρτήσεις των προηγουμένων ετών). Η ίδια η διαθεματική/διεπιστημονική διδασκαλία υπαγορεύει τη συνεργασία και άλλων εκπαιδευτικών, διαφορετικών ειδικοτήτων. Στη συγκεκριμένη διδασκαλία συμμετέχει και  η φυσικός Κωνσταντίνα Χρυσανθακοπούλου.
Η διαδικασία υλοποίησης του διαθεματικού μαθήματος,  για το τρέχον σχολικό έτος (2017-2018), είχε ξεκινήσει από τις προηγούμενες ημέρες και θα ολοκληρωθεί (όπως κάθε χρόνο) με την προγραμματισμένη αξιολόγηση: Διανέμεται στους μαθητές ερωτηματολόγιο το οποίο αφορά στα δύο διαφορετικά επιστημονικά πεδία διδασκαλίας και ζητείται από αυτούς , να συμπληρωθεί. Οι εκπαιδευτικοί (υπεύθυνη και συνεργαζόμενη εκπαιδευτικός) παραλαμβάνουν συμπληρωμένα τα ερωτηματολόγια  από τους  μαθητές  και εργάζονται για τη βελτίωση του μαθήματος πραγματοποιώντας τις απαραίτητες διορθώσεις/τροποποιήσεις  στο σχεδιασμό του  για  την επόμενη σχολική χρονιά (1) . 
Την ευθύνη  για το σχεδιασμό και την υλοποίηση του συγκεκριμένου μαθήματος,  έχει η  Αθηνά Βορρίση (PhD), ενώ, όπως ήδη αναφέρθηκε,  συμμετέχει και η φυσικός του σχολείου μας,  Κωνσταντίνα Χρυσανθακοπούλου.
Στην ιστοσελίδα του σχολείου https://8gym-lt-chalandr.gr μας μπορείτε να δείτε φωτογραφικό υλικό και απόσπασμα από την ομιλία του Καθηγητή Θεοδόση Τάσιου, η οποία πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο της εξέλιξης του μαθήματος τη συγκεκριμένη ημέρα. Επίσης  στην ενότητα «πειραματικές διδασκαλίες, γενικά», στην παρούσα ιστοσελίδα, ενότητα «ανακοινώσεις-άρθρα-δημοσιεύσεις/εισηγήσεις σε συνέδρια», μπορείτε να αναζητήσετε σχετική επιστημονική ανακοίνωση (3ο Διεθνές Συνέδριο στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων, τίτλος  Συνεδρίου : SCHOOLS AS LEARNING ORGANIZATIONS).
 
(1) Στοιχεία που θα είχαν ερευνητικό ενδιαφέρον για τη συγκεκριμένη διδασκαλία, της μη τυπικής διαδικασίας,  συγκεντρώνει η υπεύθυνη του μαθήματος
 

Καινοτόμες Δράσεις στα Αρχαία Ελληνικά Δεκ.-Μαρ.2017-18

 
Καινοτόμες δράσεις στη διδασκαλία του μαθήματος των Αρχαίων Ελληνικών στην Α΄Λυκείου
Στο τμήμα Α1 του Λυκείου και στο τέλος περίπου του Α΄ τετραμήνου (2017-2018) στο μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών, μάς δόθηκε η ευκαιρία, με αφορμή το κείμενο, να μιλήσουμε για το αρχαιοελληνικό παιχνίδι «κότταβος». Και φέτος οι μαθητές ζήτησαν να μάθουν περισσότερα γι’ αυτό και αφού δίδαξα τα θεωρητικά για τη διαδικασία του παιχνιδιού, τους πρότεινα να παίξουμε κότταβο στην τάξη. Τα παιδιά δέχτηκαν με ενθουσιασμό.  Έτσι διασκέδασαν και εμπέδωσαν εύκολα και ευχάριστα την ενότητα από τα Ελληνικά του Ξενοφώντα, βιβλίο 2, κεφ. 3, παρ. 56. (Βλ. σχετικά,  φωτογραφικό υλικό).
Στη συνέχεια του σχολικού έτους, αφού ολοκληρώσαμε τη διδακτέα ύλη από τα Ελληνικά του Ξενοφώντα, ζήτησα από τους μαθητές να εργαστούν σε ομάδες με βάση τις επιλογές που είχαν κάνει αφού τους προτάθηκαν θεματικές ενότητες δράσης (συγγραφή κειμένου/διαλόγων, δραματοποίηση κειμένου, ζωγραφική, μουσική, έρευνα για τη ζωή/ έργο του συγγραφέα και παρουσίασή της με χρήση ΤΠΕ). Ο στόχος ήταν να επεξεργαστούν θέματα που τους είχαν κινήσει το ενδιαφέρον από το παραπάνω κείμενο, με βάση όμως τις ιδιαίτερες δεξιότητες του καθενός για να εμπεδώσουν το ήδη διδαχθέν αρχαιοελληνικό κείμενο. Οι μαθητές εργάστηκαν με ζήλο και δημιούργησαν ωραίους διαλόγους, συνέθεσαν μουσικό κομμάτι, εργάστηκαν πάνω σε πληροφορίες για τη ζωή και το έργο του Ξενοφώντα και τα παρουσίασαν στην τάξη με τη βοήθεια ΤΠΕ, ολοκλήρωσαν έργο ζωγραφικής  στον τοίχο της αίθουσάς μας το οποίο είχε αρχίσει να ζωγραφίζει η προηγούμενη τάξη (σε συνεργασία με την αντίστοιχη ομάδα ζωγραφικής του σχ. έτους 2016-2017, βλ. σχετ. φωτογρ. υλικό). Όταν μάλιστα ήρθε η περίοδος για την ενασχόλησή μας με τις Δημιουργικές Εργασίες στο Λύκειο (Έγγρ. με αρ.  πρωτ. 194027/Δ210-11-2017 του ΥΠ.Π.Ε.Θ.) οι μαθητές είχαν ήδη την εμπειρία να εργάζονται στην τάξη ομαδικά και επέλεξαν να το κάνουν ξανά, για την επεξεργασία διαφορετικών θεμάτων και την παρουσίασή τους με άνεση όχι μόνο στους συμμαθητές της τάξης τους, αλλά και σε μαθητές άλλων τάξεων (βλ. δημιουργικές εργασίες της Α΄ Λυκείου στην ιστοσελίδα του σχολείου μας, βλ. επίσης στο αντίστοιχο βιβλίο ύλης της Α΄ Λυκείου για το μάθημα Αρχαία Ελληνικά στο σχολείο μας). 
 
 

sigjrr

 
 

Δρώμενο με αφορμή τα Ελληνικά του Ξενοφώντα - ΙΣΤΟΡΙΟΓΡΑΦΙΑ

Οι μαθητές της Α΄Λυκείου (σχ. έτος 2016-2017- μάθημα: Αρχαία Ελληνική Γλώσσα, φιλόλογος: Αθηνά Βορρίση) πειραματίζονται πάνω στο κείμενο του Ξενοφώντα. Γράφουν διαλόγους ομαδικά και τους δραματοποιούν!
 
 

sigjrr