Διαθεματική διδασκαλία: ( Φιλόλογος - Φυσικός - Κοινωνιολόγος) 2016
- Λεπτομέρειες
- Κατηγορία: Πειραματικές Γενικά
Στην Α΄Λυκείου, κατά τη διάρκεια της παρούσας σχολικής χρονιάς 2014-2015, στο μάθημα της Νεοελληνικής Γλώσσας και στην ενότητα Περιγραφή, πραγματοποιήθηκαν δύο πειραματικές διδασκαλίες (Βλ. φωτογραφικό υλικό) οι οποίες είχαν ως στόχο την εύληπτη κατανόηση των μαθησιακών αντικειμένων της ενότητας μέσα από διαδικασίες αυτενέργειας, δημιουργικής δράσης και ομαδοσυνεργατικής διαδικασίας. Παρατηρήθηκε άριστη συμμετοχή των μαθητών με ιδιαίτερα ευρηματικούς τρόπους, όπου οι μαθητές και οι μαθήτριες δημιούργησαν διαλόγους και στη συνέχεια τους παρουσίασαν στην τάξη, ενώ σε άλλες περιπτώσεις η παρουσία έγινε δραματοποιώντας τους διαλόγους που οι ίδιοι οι μαθητές και οι μαθήτριες είχαν δημιουργήσει.
Εξαιρετική εντύπωση προκαλεί η πρόθυμη συμμετοχή και άριστη επίδοση όλων των μαθητών ανεξαρτήτως μαθησιακού επιπέδου.
Η υπεύθυνη εκπαιδευτικός
Αθηνά Χ. Βορρίση
Θουκυδίδης, Κερκυραϊκά, διαθεματική προσέγγιση μέσω του μαθήματος της Φυσικής.
Στην Α΄τάξη του Λυκείου μας, με πρωτοβουλία της φιλολόγου Αθηνάς Βορρίση και τη συνεργασία της φυσικού Κων/νας Χρυσανθακοπούλου, πραγματοποιήθηκε διαθεματικό – διεπιστημονικό μάθημα στο οποίο συνδέθηκαν - συνδυάστηκαν γνωστικά αντικείμενα από το μάθημα της Ιστορίας και των Αρχαίων Ελληνικών (α΄και β΄αποικισμός-Κερκυραϊκά: Η Κόρινθος ως ισχυρή πόλη-κράτος στην αρχαιότητα) με το μάθημα της Φυσικής.
Βασικό ερέθισμα και αφορμή για τη διδασκαλία αυτή ήταν η ταινία (animation) του Ομ. Καθηγητή του Ε.Μ.Π. Θεοδόση Τάσιου που αναφέρεται στο Δίολκο.
Στο πειραματικό αυτό μάθημα [*1] τέθηκαν συγκεκριμένοι σκοποί και στόχοι για την υλοποίηση των οποίων αξιοποιήθηκαν εκτός από τα παραδοσιακά εποπτικά μέσα διδασκαλίας (χάρτης , πίνακας κτλ.) και σύγχρονα μέσα τα οποία διαθέτει και μας παρείχε το σχολείο μας. Δηλαδή διαδραστικός πίνακας και ηλεκτρονικός υπολογιστής.
Στο πλαίσιο της συγκεκριμένης καινοτομίας (μη παραδοσιακή μορφή διδασκαλίας) επιχειρήθηκε η αξιολόγησή της με σχετικό φυλλάδιο που δόθηκε στους μαθητές και για τα δύο γνωστικά αντικείμενα.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι σκοποί και οι στόχοι που τέθηκαν με βάση το αναλυτικό πρόγραμμα των σχετικών μαθημάτων από την αξιολόγηση φαίνεται να υλοποιήθηκαν, ενώ οι μαθητές εκδήλωσαν την επιθυμία να επαναληφθούν τέτοιου είδους μαθήματα.
Η συζήτηση που ακολούθησε με σκοπό την ανατροφοδότηση της διδασκαλίας θα βοηθήσει στη βελτιωμένη επανάληψη ανάλογων προσπαθειών.
Η συνάδελφος Όλγα Μαλεζά εκδήλωσε την επιθυμία να παρακολουθήσει τη διδασκαλία που θα ακολουθήσει σε άλλο τμήμα της ίδιας τάξης.
[*1] Η Διαθεματική Προσέγγιση, δηλαδή, η ολιστική κατάκτηση της γνώσης δίνει τη δυνατότητα στο μαθητή να συγκροτήσει ένα ενιαίο σύνολο γνώσεων και δεξιοτήτων που θα του επιτρέπει να αναπτύσσει προσωπική άποψη για θέματα που σχετίζονται μεταξύ τους, με ζητήματα της καθημερινής ζωής και να διαμορφώσει το δικό του κοσμοείδωλο, τη δική του κοσμοθεωρία και κοσμοαντίληψη (Αλαχιώτης 2002 β,γ,δ, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο 2002, Lawton et al 2000). Βλ. Αλαχιώτης Σταμάτης, Ανιχνεύοντας το σήμερα προετοιμάζουμε το αύριο, Πολυθεματικό Διαθεματικό Εκπαιδευτικό Υλικό για την Ευέλικτη Ζώνη Καινοτόμων Δράσεων, σελ. 9, έκδ. ΟΕΔΒ, Αθήνα 2002.
Βλ.επίσης:Mια διαθεματική προσέγγιση με χρήση των νέων τεχνολογιών: Η περίπτωση της λιθοτριψίας και της νεφρολιθίασης.
Για ο αναλυτικό σχέδιο μαθήματος πατήστε ..... εδώ
Σελίδα 2 από 2